mandag, april 17, 2006

Reisespalten

Hei kjære venner! Eg føle at vår gode gamle "dagens" e tebars i ein ny drakt, og det e bra!

Alle som kjenne meg og Sveinung vett at me aldri har vore særlig lenge vekke fra Karmøy/Nesheim eller Trondheim. Sveinung vett godt ka han ska ta med seg på fjellet, og eg vett godt ka eg ska ta med meg på sjøen. Det betyr at me ska klara oss godt på alle innsjøane som ligge oppe på fjellet i Mali. Siden dår kanskje ikkje finnes så mangen av dei, innføre eg reisespalten der alle som e bereist kan komma med tips om ka me bør ha med oss.
Eg har hørt at mest mulig ikkje nødvendigvis e så lurt :p
Me blir derfor veldig takknemlig for alle godt tips folk kan ha!
Snakkes!

7 Comments:

At mandag, 17 april, 2006, Anonymous Anonym said...

du store mi tid! e eg den fysste så skrive her? Stas! Eg vil barra sei de e to ting dåkke må ha med dåkke: myggspray/salve å ein kasse med idoform! ..å jedna litt solkrem. Trenge kje mær! Rekna nå me å treffa mr. Hassan før avreise da..Have fun i Trondheim!

 
At tirsdag, 18 april, 2006, Anonymous Anonym said...

Et myggtelt er jo kjekt å ha i malariastrøk, sjekk ut nomaden.no, de har også butikk i Oslo. Og husk impregnering til slike telt. Det lønner seg også å ha orden i sysakene, har dere tatt vare på nåler og tråd fra militæret eller kommer over noe slikt på et hotell på veien kan det være kjekt å ha med. Annet smått verktøy er vel også kjekt (eller ta med MacGyver). Særlig må vel utstyr til kortklipping av negler nevnes. Det er gjennomgangstipset i reiseprogrammet på NRK radio på søndag morgen at korte negler er lurt på tur, det samler seg mye dritt under neglene. Plukk med dere alle våtserviette dere får på flyene, kjekt å ha. Generelt er det veldig mange små ting som er kjekt å ha, så det kan være lurt å innrette seg med noe som gir god orden i dette. Det kan jo f.eks være lurt å være litt medisinmann selv, her er ting det kan være lurt å ta med: Klorhexidin/Pyrisept til rensing av sår, kan også få våtserviettlignende pakker med sårrens. Idrettstape er et must, kan brukes både til å dekke til plaster godt og til allskens andre forefallende formål, som å reparere sekker, kar, myggtelt osv. Som sagt er plaster e.l. viktig, kan også være lurt å ta med Brulidine mot infeksjoner i sår. Nytten av en sterilt pakket egen skalpell og egne kanyler (sprøyter) i ulike størrelser kan bli stor i land med et tvilsomt helsevesen og mange sykdommer en ikke ønsker. En håper selvfølgelig at en ikke får bruk for dette, men det kan jo også fort skje at andre får bruk for det. Gitarstrenger kan sikkert være kjekt å ta med og utruste andre med (mangler alltid noen strenger på bildene jeg har sett av gitarer i Afrika), kjøp de billigste nylonstrengene du finner på stringsandbeyond.com (under momsgrensa på 200kr får du en god del strenger).

Det var det jeg kom på nå i hvert fall. God tur!

 
At torsdag, 20 april, 2006, Anonymous Anonym said...

Pass, Visum, Penger, (Mobil).

Alt aent kan ordnast når dokke kjeme ner. Løvekrem og elefantolja kan vara lurt for å hella vekke dei verste store dyrene. Sabla kjedeligt å driva å vifta di vekk for hånd heila tie...


PS! Husk godt humør... :)

PPS! Beklaga den klisjeen, men eg klarte kje å la vara.

 
At fredag, 21 april, 2006, Blogger Janne Kathrine said...

Hallaien Hans Kristian! Altfor altfor lenge siden eg har sett ditt blide åsyn!

Eg vet ikkje om eg kommer på noe mer å føye til listen av lure ting å ta med, her var jo virkelig mye å ta av, kan en si!

Men hey, GOD TUR!

Stå på guttaboys, herlig herlig!

 
At søndag, 23 april, 2006, Anonymous Anonym said...

Rekne med du fylle med på "Et himla liv" på tv2 for tiå? Hvis ikkje du allerede gjere det, så kan du jaffal vurdera det, di e i Mali for tiå. Kan jo henda du plokke opp nogen relevante tips der?
Einaste reisetipset eg kan komma på e; "Ta med paraply!", men det e jedna barra gjeldane for ås i Bergen det:) Men et generelt tips ska du få: ta med musikk, du får garantert tid te å hørra på det der nere :) Eg ser forresten fram te å fylla med på ka som skjer inne på siå her når du e på reisefot.
Over og ut.

 
At mandag, 24 april, 2006, Anonymous Anonym said...

ta me meg vel ;)

 
At torsdag, 03 august, 2006, Anonymous Anonym said...

Hei! Jeg har bodd i mali i halvannet år. Vel og merke litt lengre nord enn der dere blir boende, men dog Mali. Bamako har jo det meste en trenger, så det er ikke noe å bekymre seg for. Det eneste tipset jeg har er å ta med seg en vannflaske(med skulderstropp) som er skikkelig isolert. En slik som holder vannet kaldt selv om det er varmt ute. Det kan være langt mellom rent vann der i enkelte strøk og da er slike vannflasker helt essensielt:-) God reise - jeg tipper det blir digg! Gled dere!

 

Legg inn en kommentar

<< Home