torsdag, desember 07, 2006

UiO


Her om dagen oppdaget vi at spennende ting var på gang hos UiO (Ungdom i Oppdrag) her i Bamako. De trommet sammen til en uke med lovsang, bønn og undervisning for kristne ungdommer i hele Mali. En av gutta i menigheten tipset oss, og vi heiv oss med, og syntes det var riktig så lærerikt. Et team fra det krigsherjede Elfenbeinskysten kom ens ærend for å undervise og tilbringe en uke sammen med oss i Bamako. Det er interessant å se hvordan bruk av musikk i bønn og tilbedelse har lange tradisjoner i et land som Elfenbeinskysen, som har hatt misjonærer og kristne i sikkert snart 100 år for det jeg vet. De er skikkelig flinke og holder høyt nivå. Det merkes også at kirken i Mali er ung, og bærer preg av mange år under muslimsk umusikalsk påvirkning.. Det synges ikke så mye i moskeen. Men fy som de ber. Dagen lang. Lar vi oss inspirere av Islam, så er det deres selvdisiplin når det gjelder bønn, men ikke så mye mer enn det.
Uansett.. Det er interessant å se hvor forløsende det er for ungdommen i kirka å oppdage lovsang som en vei å lede mennesker nermere Gud. Alt slikt er jo av det gode, eller hva?
Ellers var det nettopp en ung fyr innom her som gravde og spurte om Jesus. Sadjo het han. Han hadde sett Jesusfilmen, og var berørt og søkte etter sannheten. Dere som ber: be for han om at han må finne sannheten. Det var helt tydelig at han var en smule nervøs for å bli sett sammen med kristne. Det blir ikke akkurat hæla i taket i familien om han vil følge Jesus - for å si det mildt. Men Guds kjærlighet er sterkere enn alt, og driver frykten ut. Det finnes det flere levende bevis på i bydelen vår..
Dere som ber: be også for lovsangskonsert på søndag. Alle muslimkameratene skal bli med da håper vi. Be om at de må få en flott opplevelse, og bli berørt av den Gud som elsker.

4 Comments:

At lørdag, 09 desember, 2006, Anonymous Anonym said...

Hei!
Leste noe om "Tøff nok dansen" i et av innleggene deres her...Er det en dans som kommer på video snart? Hadde vært interessant å sett...
Klem fra Hildegunn

 
At tirsdag, 12 desember, 2006, Anonymous Anonym said...

Dette må jeg bare fortelle deg kjære broder (Hans Kristian):
Vi var på kino og så "James Bond", og Thomas og jeg er helt enige om at DU minner en del om James Bond (altså Daniel Craig)... Vet ikke helt hva det er, men NOE er det i hvert fall!!
Og dette skriver jeg ikke (!!) fordi jeg skal gjøre deg mer populær blant damene altså, for jeg tror ikke du trenger min hjelp der (men jeg er alltid villig til å stille opp og gi råd hvis du skulle trenge det da...:-) )

Klem fra storesøster:-)

 
At tirsdag, 12 desember, 2006, Anonymous Anonym said...

Hei!
Spennende å høre hva dere er med på, og det er inspirerende for oss som lever her nord! Takk for blogg og videoer og mailer! Vi bruker det og det funker. Viste "kollekt-talen" i helga, til god latter og dyp ettertenksomhet. Guds velsignelse til dere og dem dere omgås, gutta!
Hilsen Geir

 
At tirsdag, 12 desember, 2006, Anonymous Anonym said...

Haha...meg og James Bond! Det må vel vara stilen det! Eg ska sjå om eg får sett filmen!
Tøff nok dansen blir nok aldri lagt ut for offentlig skue!

 

Legg inn en kommentar

<< Home